آخرین اخبار

گزارشی از شیوع نگران کننده دیابت در شهرستان دنا

رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا با ابراز نگرانی نسبت به افرایش بیماری دیابت در شهرستان دنا گفت: دیابت نوعی بیماری متابولیکی (مربوط به متابولیسم بدن) و یکی از شایع ترین بیماری های غدد است.

اشتراک گذاری
27 آبان 1402
کد مطلب : 9548

به گزارش توازن و به نقل از خبرگزاری فارس از سی سخت، افزایش جمعیت بیماران دیابتی در شهرستان دنا نگران کننده شده است.

یزدانپناه رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا با ابراز نگرانی نسبت به افرایش بیماری دیابت در شهرستان دنا گفت: دیابت نوعی بیماری متابولیکی (مربوط به متابولیسم بدن) و یکی از شایع ترین بیماری های غدد است که با سطح قند خون بالا (گلوکز) همراه است و به دنبال نقص در ترشح انسولین یا عملکرد آن یا هر دو ایجاد می‌شود که سطح بالای گلوکز خون (هیپرگلیسمی) می‌تواند منجر به مشکلات جدی در سلامت شود. 

او اظهار داشت: این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما قادر به جذب قند (گلوکز) به سلول‌های خود و استفاده از آن برای تولید انرژی نباشد، این نقص باعث ایجاد قند اضافی در جریان خون می‌شود، دیابت کنترل نشده می‌تواند منجر به عواقب جدی شود و به طیف وسیعی از اندام‌ها و بافت‌های بدن، از جمله قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها و اعصاب آسیب برساند.

یزدانپناه با اشاره به اینکه دیابت چندین  علائم دارد عنوان کرد: افزایش تشنگی احساس ضعف و خستگی،تاری دید، بی‌حسی یا گزگز شدن دست یا پا، زخم‌ها یا بریدگی‌هایی که به کندی بهبود می‌یابند  کاهش وزن بدون برنامه‌ریزی تکرر ادرار،عفونت‌های مکرر بدون دلیل، خشکی دهان علائم دیگر و در زنان خشکی پوست به همراه خارش و عفونت‌های قارچی مکرر یا عفونت‌های مجاری ادراری از علائم است.

وی ادامه داد: در مردان هم کاهش میل جنسی، اختلال در نعوظ، کاهش قدرت عضلانی دیابت نوع ۱ بیشتر در کودکان، نوجوانان و جوانان رخ می‌دهد و علائم آن می‌تواند به سرعت، طی چند هفته یا چند ماه ایجاد شود، همچنین علائم اضافی آن شامل تهوع، استفراغ یا درد معده و عفونت‌های قارچی یا عفونت‌های دستگاه ادراری است.

یزدانپناه در باره دیابت نوع ۲ گفت: دیابت نوع ۲ و پیش دیابت در بزرگسالی اتفاق می‌افتد و ممکن است شما اصلاً علائمی نداشته باشید یا متوجه آن نشوید، زیرا در طی چندین سال و به کندی رخ می‌دهد، در دیابت بارداری نیز، زنان باردار متوجه علائم آن نمی‌شوند و این متخصص زنان و زایمان است که شما را از نظر دیابت بارداری بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ آزمایش می‌کند.

 یزدان پناه گفت: بیماران دیابتی شهرستان دنا ماهیانه در مراکز بهداشتی و بالینی توسط بهورز و هر سه ماه یکبار توسط پزشک مراقبت و پیگیری می شوند، بصورت ماهیانه کلاسهای آموزشی توسط پزشکان و کارشناسان ما برگزار می گردد.

یزدانپناه با اشاره به اینکه تعداد بیماران دیابتی شهرستان دنا، ۱۶۲۱ بیمار است گفت: متاسفانه ۶/۵ درصد شیوع دیابت در افراد بالای ۳٠سال می باشد.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان دنا اظهار داشت: در آبانماه هفته ملی و روز جهانی دیابت را داشتیم که در این هفته کمیته شهرستانی  درون بخشی و برون بخشی برگزار گردید، کارگاه آموزشی دیابت توسط همکاران هیئت علمی دانشگاه برای پرسنل برگزار گردید، بیماران دیابتی در این ماه به طور صد در صد توسط پزشک به مناسبت هفته دیابت مراقبت شدند و همچنین کلیه دانش آموزان متوسطه و افراد در معرض خطر توسط کارشناسان واحد بیماریها آموزش داده شدند و موارد مشکوک به آزمایشگاههای سی سخت و پاتاوه ارجاع داده شدند.

یزدانپناه  به راههای مختلفی جهت جلـوگیری از ابتلا به دیابت اشاره کرد و گفت: دخانیات را کاملاً حذف کنید، هر روز یا چند روز در هفته ورزش کنید،کربوهیدرات مصرفی را کاهش دهید، کمی از وعده غذایی خود کم کنید،کاهش وزن را شروع کنید، در طول روز به‌ اندازه کافی آب بنوشید، مصرف نوشیدنی‌های شیرینی را ترک کنید و مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 4 =